Follow by sky_wayfarer email

Tuesday, 29 November 2011

Penalti Hidup...Score lah yg terbaik!!

Kisah Enam persimpangan

Abu Bakar r.a. berkata, " Sesungguhnya iblis berdiri di depanmu, jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, dunia di sebelah belakangmu dan semua anggota tubuhmu berada di sekitar tubuhmu. Sedangkan Allah s.w.t. di atasmu. Sementara iblis terkutuk mengajakmu meninggalkan agama, jiwa mengajakmu ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya dari akhirat dan anggota tubuh mengajakmu melakukan dosa. DanTuhan mengajakmu masuk Syurga serta mendapat keampunan-Nya, sebagaimana firmannya yang bermaksud, "....Dan Allah mengajak ke Syurga serta menuju keampunan-Nya..."

Andai seorang pemain diberi peluang untuk melakukan sepakan penalti pada saat2 genting,ini bermakna mereka harus memerah segala kudrat yg ada...demi meraih gol kemenangan...ha3...inilah hidup,penuh dugaan.


Namun kita lupa,setiap detik hidup kita adalah penalti yg diberikan oleh Allah Maha Pencipta bg meraih redhaNya.Seorang penjaga gol berusaha menangkis bola dari mengegar gawangnya,begitulah syaitan yg juga berusaha menghalang muslim dari mendapat redha Allah.

Iblis laknatullah adalah musuh manusia, sementara manusia adalah sasaran iblis laknatullah. Oleh itu, manusia hendaklah sentiasa berwaspada sebab iblis laknatullah sentiasa melihat tepat pada sasarannya.

ٍSebab itulah kita jgn mensia2kan peluang yg diberi Allah swt .Ramai yg menganggap perihal ini suatu yg remeh temeh.Kita selalu menunggu peluang kali kedua walaupun x pasti akan meraihnya."Orang yg berpeluang sekarang,berkesempatan lantas menunggu di hari kemudian adalah orang yg rugi".

إذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون....

lain2 ayat...

والعصر...إنّ الاءنسان لفي خسر

Hidup kena pandai marking,kanan atau kiri...x dapat jgn mengeluh panjang atau kecewa.Bila dah dapat jgn seronok sampai over2.Ade sorang abang tu pernah pesan kat musafir:

"Dapat ke x dapat,tu urusan Allah.Kita sebagai hamba patut bersyukur kerana diberi peluang dan nk sedarkan betapa kita ini adalah hamba yg sekadar shj."

Usaha, doa dan tawakal...usaha x semestinya dapat.Tengok!!sampai begini skali Allah nk uji kita.InsyaAllah, dpat punye...jgn risau.

إنّ الله لا يغير ما بقوم حتّى يغيروا ما بأنفسهم...
Masih terkinja2 memahami tujuan hidup??



Mampukah kita mencapai seperti mereka??



P/s:Musafir selalu kalau nk exam saat tu,time tu jgk terus musafir call mummy nk minx doakan agar dibukakan pintu hati.Ye laa...nk sejukkan/tenangkan hati katekan...Doa ibu mustajab tau.Try la...

P/s(2):Ade orang tanye musafir,"Habis tu,kalau time tu nk score gol, call emak kt umah la??"...Lantak ko            lah...hahaha...Wassalam.

No comments:

Post a Comment