Follow by sky_wayfarer email

Tuesday, 17 May 2011

Langkah Tercipta.....membina tunas huffaz

Assalamualaikum dan salam sejahtera....moga2 laman musafir sentiasa dalam bimbinganmu ya Allah...ape khabar buat sahabat musafir?apepun sihat selalu...ha3..pertamanye,saye ingin mengkalungkan ucapan terima kasih kpd follower laman musafir kerana sokongan,dorongan dan ransangan anda amat dialu2kan sebagai baja yang akan menyemai tunas di taman musafir.ye la,saye ni masih lg ketandusan ilmu dalam memperjuangkan karya blog ini.ok!straight to the point....

Prakarsa "Langkah Tercipta"pd kali ini saya bawakan sebagai kesinambungan kpd title "mencari yg maha satu"...kali ni,musafir akan berkongsi pengalaman baru2 ini dalam program Tunas Huffaz...   serba sdikit mengenai program ini adalah anjuran Pusat Tahfiz Al-Hakim Kota Bharu dan dijayakan bersama oleh pelajar MTAQ...saye pun turut dijemput sbg pembimbing kpd peserta program.Pserta adalah terdiri dalam kalangan pelajar form 1 n 2 Maahad Muhammadi Lelaki,Kota Bharu...pengarah program ialah Abdul Muhaimin Abd Manaf.


Pada mulanye..musafir berfikir,camner nk bimbing diorang sepertimane hasrat program...tp berbekalkan dengan  ilmu yg tdk seberapa,akhirnya musafir tawakal  dan berharap agar pandangan dan bimbingan tdk menyimpang drpd kebaikan.Insyaallah..perasaan resah masih ade,alamak?!camner ni?ok2,fikirkan perjuangan perlu diteruskan,mereka (peserta2) amat memerlukan bimbingan,cekalkan hati dan tasbih banyak2!!alhamdulillah,luntur gak kegelisahan...sekarang semangat dah semakin menyemarak.he2..

Baiklah,banyak borak la plak..okey2!!bermula pada waktu malam,sesi ta'aruf adalah sbg muqaddimah program ini...kami memperkenalkan diri secara live n ringkas di Masjid Al-Hakim kpd para peserta.seterusnya,membahagikan kumpulan kpd 8 group.saye punye group paling last laaa...x sangka plak!!ha3..(orang lewat hadir program,biasela.kena reject masuk last group)..ok,x pe2...


Pada sebelah pagi esoknye plak,kami bertahajjud secara berjemaah yang sukacitanya dibimbing oleh al-fadhir As Sheikh Ahmad Faris Ahmadul Kamal dan Prof.Madya Dr.Baasit...

Kelunakan suara yang dipersembahkan oleh mereka begitu memukau para jemaah sehingga kebanyakan jemaah  tersengguk2 mengantuk.ha3....gurau je...Sejurus selepas solat subuh,kami mengajarkan para peserta supaya mengamalkan bacaan surah Al-Kahfi pd pg jumaat.(Untuk pengetahuan,surah ini mampu mengekang kita dr fitnah al-masih dajjal,korang tahu kan pasal dajjal) So,jadikanlah surah ni sbg amalan... Selepas itu,peserta mengikuti plak senaman pg di bawah kendalian abang fassi ..........breaktime!!peserta disajikan dengan bihun goreng special...boleh tahan gak!!


 
Menjadi kewajipan,suapan pertama adalah untuk rakan anda!!
 

Sesudah sarapan pg,kami(fassilitator) menyambut ketibaan penceramah jemputan iaitu seorang novelis yg semakin memuncak namenya,x asing lg dalam dunia karya,turut aktif dalam memberikan ceramah motivasi d seluruh negara,turut menyandang sbg presiden alumni MTAQ,x len x bukan ialah Us.Ahmad Ubaidillah bin Alias(bekas huffaz MTAQ)...

 Membuka majlis dgn bacaan ayat2 suci al-quran..


Sungguh bergeliga ceramah motivasi yg disampaikan sehingga para peserta terpaku dan terusik jiwa  melihat ketegasan serta celoteh beliau yg mengujakan..

Pada waktu petang,kami membawa para peserta ke  Taman Tengku Anis bagi mengisi masa lapang mereka dgn aktiviti Explorace. Riak muka para peserta menunjukkan begitu berpuas hati setelah mempamerkan aksi penuh cabaran d setiap check point.Di samping itu,tanpa disedari,ramai gak pengunjung kat sini,terutama org cina(mereka memang proaktif kan)...camner kalau melayu sebegini rupa...mesti hebatkan!!
 'check point 1'
 

Selepas waktu maghrib,kami disajikan dengan kuliah oleh seorang penceramah agama(hahahha,x sempat nk kenal la)...camner ble terlupe yek?confuse2!!

Pastu,pada waktu malam,disinilah kemuncak program apabila kami(fassilitator)diminta menzahirkan teknik menghafal dan murajaah(mengulang) al-quran buat para peserta..kami berkongsi masalah,berbincang sesama adik2,mengutarakan pendapat serta menzahirkan kesimpulan masing2..alhamdulillah...kumpulan saye dapat memahami secara 'total' kaedah yang diajukan.
(kalau korang nk tahu,teknik menghafal dan murajaah x de teknik yg khusus kerana 'al quran akan menjaga mereka yg menjaga al quran'....tuntasnya,x salah sekiranya diberikan suatu teknik yang umum ttp adalah lebih khusus pd diri mereka iaitu dgn niat dan kesungguhan menghafal kitab Allah..namun perkongsian  dan tunjuk ajar amat dperlukan bg merealisasikan tunas huffaz ini....)


Ok,selepas itu,pengisian program pd malm itu turut diselangi dengan tayangan perdana yg sekadar menjadi rehlah santai bg menghiburkan lara yg kepenatan..

Kemudian,para peserta dibenarkan rehat.Pada masa yg sama,kami berbincang bagaimana pengaturan majlis pertandingan hafazan dan azan antara peserta.Saya dipertanggungjawabkan untuk menyediakan skema pemarkahan.Tepat pd pkl 12.00 malam,kami lena pejuang......

'Alarm ringing' tepat jam 4.00 pg,rasa letih n malas senantiasa mendominasi diri agar terus hanyut dalam dakapan syaitan...Masyaallah!!Alhamdulillah....daku kuatkan diri,kejutkan kengkawan yg len n then kejut plak para peserta untuk sesi tahajjud berjemaah...pengarah meminta saya n Us. Haji Che Mohd Fuad  mengimami solat tersebut.

Sesudah bersarapan pg,kami kembali merancakkan program dgn mengadakan musabaqah(pertandingan) tahfiz dan azan...pelbagai kerenah dan telatah yg menghibur hati sepanjang musabaqah berlangsung.sepertimana majlis wida' yg sebelumnya,kesedihan pasti menyelubungi tatkala kami saling bermaaf2an antara satu sama lain......isk2!!sedei la plak!!

Ok....baiklah,untuk teman musafir di luar sana,tidak ada bezanya seorang penghafal quran dgn mereka yg sekadar membacanya kerana yg paling penting adalah anda mengamalkan suruhan kitab Allah serta menjaga kesuciannya..Dewasa ini,kita melihat ketulenan kalamullah sering kali dipertikaikan sesetengah masyarakat.Ingatlah!!Tanpa kitab Allah yg suci ini,wujudkah mereka yg berjiwa kental untuk memprjuangkan islam itu sendiri?

'aqidah luntur,ibadah kabur,islam runtuh'
......Elakkan diri dari ibarat tersebut!!


p/s:berjalanlah,bermusafirlah......melihat kebesarannya..

 My group!!hehehe...