Wednesday 27 April 2011

mencari yang maha satu

Assalamualaikum dan salam perkenalan buat pengunjung laman musafir sekalian.Moga tunas permulaan ini dirahmati allah seadanya...camner nak mula ye?hehehe..sebenarnya masih lagi teruja kerana penglibatan diri dalam karya blog ni...ape yang pasti,saya akan cuba yang terbaik...insyaallah!!


Subjek 'Mencari Yang Maha Satu' yang saya tinta ini sebenarnya menzahirkan kegirangan hati yang tidak terhingga kepada warga SM Vokasional di atas  kerjasama mengikuti program(entah,saye pun lupe nak tanye ape nama program)tapi,yang pasti...ini adalah antara program mentahsinkan ibadah kepada yang Maha Esa.Mereka yang terlibat adalah warga banin(lelaki) sekolah tersebut..

Apabila diminta menjadi fassilitator...WOW!!rasa teruja plak nak terimanya...ye laa..saya ni hanyalah insan yang x seberapa jer..tapi kerana semangat dari kawan2 serta kesedaran diri terhadap mereka yang masih perlukan sokongan dari golongan pembimbing,saya sedar diri,lantas mengikuti program tersebut..saya dalam diam berdoa"(moga diri kami dinaungi rahmat  sepanjang mengendalikan kem ini)"....
Setibanya disana,saya bagai rusa masuk kampung..mane tak nye?!!diorang punye  sekolah banyak luas,besar dan cantik dipandang...hebat2!! X pernah lihat sekolah kementerian punya landskap seindah begini...SUBHANALLAH!!


Sesudah sarapan pagi,kami diberi sdikit taklimat di samping tips mengendalikan kem ini.Satu je saya ingat,jangan layan sangat diorang ni(warga SMV),straight to the point jer!!x pe lah...

Kami diberi peluang berkongsi dengan adik2  SMV untuk memberikan tazkirah ringkas sebagai pengenalan diri...mulanye gugup,tapi kami 'enjoy'dengan suasana ilmiah.,so..semua jadi beres.
Ringkaskan cerita,kami dibahagikan 10 kumpulan(ape yang penting saya yg ke-4)..

Tajuk pertama ialah'Amali Wudhuk'...selesai sahaja sesi penerangan,saya membawa peserta ke pentas amali wudhuk iaitu kolah air di musalla..lain yg dikatakan,lain yg difahami....,yela..ada yg berwudhuk,x ketinggalan gak mereka yg basah kuyup!!hahahha...lantak koranglaa...Ooo..nak mandi yek?!!ni dia"water of segayung"..


Selain itu,pelbagai kemusykilan turut diajukan..saya hanya mencuba yang terbaik..andai tersilap..minta diberi petunjuk Allah(saya x berani lontarkan pendapat mengenai hukum fiqh selain diluar pengetahuan,kalau tersalah nanti,berat la dosa yg ditanggung)astaghfirullah!!sampai satu ketika,bru saya tahu yg 'group 4' adalah peserta2 yg sporting...

Untuk sesi  petang,tajuk seterusnye ialah"Amali Solat".....Alhamdulillah..para peserta dapat menguasai asas2 dalam mendirikan solat.Mungkin berkat dan rahmat lantaran meminta petunjuk dari Allah yang agung....Subhanallah!!

Yang terakhir adalah,sesi perpisahan antara fassilitator dan para peserta....hahaha...
pelbagai kerenah dan ragam saat bertemu dan berpisah namun apa yang kami harapkan adalah rahmat Allah sepanjang program ini berlangsung..moga2 ibadah 'mencari yang maha satu' ini tercapai!!

So,pesanan buat mereka di luar sana adalah,cabaran diluar  lebih hebat dari cabaran  diri.Ingatlah,kesabaran adalah kunci utama menjalani kehidupan yg serba lebih kompleks.Apepun,nikmat dan ujian dr Allah yg akan menentukan perjalanan kita.Kitalah pemimpin ke masa hadapan!!

p/s:Berjalanlah,bermusafirlah...untuk melihat kebesarannya...

2 comments: